Pages

Click Click .....

NuffNang!!

10 Facinating Facts About Cats!!

Melihatkan kemesraan kucing ini, kakilepak ingin berkongsi maklumat mengenai haiwan yang manja dan comel ini.

1. Sukar untuk menentukan sama ada kucing ini kidal atau tidal, tetapi hampir 40 peratus kucing kidal dan 40 peratus juga tidak kidal. Namum apa pn, mereka masih mampu menangkap bola benang dengan kedua-dua belah kaki mereka.

2. Kucing tidak suka makanan yang terlalu panas atau terlalu sejuk. Mereka mungkin agak memilih dan lebih suka makan makanan yang bersuhu bilik, seperti mana suhu mangsa mereka. Itu lebih baik dan sedap!!

3. Kucing mampu melihat warna dan mengenal pasti perbezaan warna. Mereka memiliki kemahiran membezakan warna yang tinggi daripada manusia. Kucing juga mempunyai pandangan malam yang tinggi dan hanya memerlukan 1/6 daripada cahaya yang diperlukan oleh manusia untuk melihat di dalam gelap.

4. Mengikut bahasa Inggeris, sekumpulan kucing mempunyai gelaran masing-masing. Jika sekumpulan anak kucing akan dipanggil 'kindle'. Tetapi jika sekumpulan kucing dewasa akan dipanggil 'clowder'.

5. Kita sedia maklum kucing mengeluarkn bunyi 'meow' tidak kira dalam apa situasi sekalipun. Namun begitu, kucing tidak mengeluarkn bunyi tersebut terhadap kucing lain, dan mereka hanya mengeluarkan bunyi tersebut hanya kepada manusia.

6. Kucing dapat menganl pasti mood tuannya atau manusia lain hanya dengan mendengar nada suara kita. Sekiranya nada suara yang tinggi, mereka tahu bahawa kita sedang marah, walaupun mereka seperti tidak ambil peduli. Jadi sekiranya ingin berbaik dengan kucing, gunakanlah nada suara yang rendah dan elok.

7. Pintu kucing yang pertama diperkenalkn oleh Sir Isaac Newton. Ini kerana beliau melihat kucingnya sukar untuk masuk ke dalam rumah. Dan kini pintu kucing telah banyak digunakan di seluruh dunia.

8. Kucing mempunyai kemahiran mengawal badan yang amat baik. Dalam apa keadaan sekalipun, kucing akan jatuh dengan keempat kaki mereka ke bawah. Ini kerana kucing mempunyai kemahiran untuk memusingkan badan ke arah graviti dengan mudah.

9. Kucing mampu menghasilkn banyak kucing. Sekiranya seseorang mempunyai sepasang kucing, mereka mampu memiliki 420 000 ekor kucing dalam masa 7 tahun.

10. Kucing juga mempunyai tanda identiti mereka yang sendiri. Seperti manusia, tanda kelaian yang ada pada seekor kucing adalah di hidung mereka. Setiap kucing memiliki hidung yang berbeza antara satu sama lain, macam cap jari juga la...

3 comments:

MalizaMah said...

info tentang kucing... hmmm....
try to make it short...
<3

MalizaMah said...

holaaaa saja test ni....

MalizaMah said...

click